reklama

Mediálna manipulácia la Nový čas alebo Ako sa vyrába súhlas

Blížia sa voľby. Médiá budú do marca uverejňovať rôzne prieskumy verejnej mienky. Niektoré s tým už začali. Ak nezmenia kritériá kvality verejnosti predkladaných prieskumov, môže sa stať, že voľby budú zmanipulované skôr, ako ľudia začnú hádzať hlasovacie lístky do schránok.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (7)

Spravodajský server Aktuality.sk uverejnil 25. októbra 2011 čosi, čomu sa ťažko hľadá meno. V ten istý deň to isté čudo uverejnil aj denník Nový čas, venoval mu celú dvojstranu. Keďže ide o útvar, ktorý nezodpovedá definícii žiadneho žurnalistického žánru, citujme titulok, pod ktorým bol uverejnený na Aktuality.sk: Povolebný prieskum Aktuality.sk: Najsilnejší Smer-SD, SaS, Fico a Sulík.

Uveďme si základné informácie z tohto novotvaru:

Aktuality.sk uskutočnil v dňoch 19. až 23. októbra 2011 prieskum, ktorého sa zúčastnilo 37 310 ľudí.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Vyplynulo z neho, že 85,52 % ľudí by sa zúčastnilo volieb, 9,82 % by sa nezúčastnilo a nevedelo odpovedať 4,66 %.

Voľby by vyhral Smer (28,69 %), nasledovali by SaS (28, 57 %), SDKÚ (12,95 %), SNS (5,08 %).

Mandáty by si strany podelili takto: Smer 57, SaS 57, SDKÚ 26 a SNS 10.

Zo súčasných parlamentných strán by sa do NR SR nedostali Most-Híd (4,14 %) a KDH (3,28 %)

Najdôveryhodnejší politik je Róbert Fico (19,96 %), nasledujú (Richard Sulík (18,99 %), Iveta Radičová (10,96 %), Béla Bugár (5,35 %) a Igor Matovič (4,50 %).

Vydávať tatko skoncipovanú internetovú anketu za hodnoverný prieskum verejnej mienky je mierne povedané trúfalé.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Prieskum cez internet nemusí byť nevyhnutne nedôveryhodný. Aj keď sa častejšie touto formou zisťuje názor ľudí na produkty, nie je vylúčené ani pomerne presné internetové „meranie" preferencií politických strán. Ibaže rozdiel medzi tým, čo vyprodukovali Aktuality.sk a Nový čas, a skutočným prieskumom verejnej mienky je v spôsobe oslovovania respondentov.

Verejnosti naservírovaný prieskum prebehol tak, že jeho autori dali ľuďom možnosť, aby sa ho zúčastnili dobrovoľne/spontánne. Inými slovami, na stránku prišli klikať ľudia, ktorí chceli manifestovať svoj politický názor. Štandardný prieskum prebieha inak. Telefonista z call centra alebo anketár osloví respondenta nečakane a do prieskumu ho doslova vtiahne. A v tom je veľký rozdiel, pretože v prvom prípade sa ľudia vyjadrujú manifestačne a v druhom sa akoby zdôverujú anketárovi/telefonistovi.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Citovaný materiál mlčí o tom, či spomínaných 37 310 respondentov bolo unikátnych, alebo išlo o súťaž v klikaní medzi straníckymi aktivistami operujúcimi na internete. Keby prieskumníci z Aktualne.sk rozoslali napríklad 80 000 e-mailov s anketovými otázkami a z toho by sa im vrátilo čo i len 50 percent dotazníkov s odpoveďami, výsledky ich skúmania by mali váhu seriózneho prieskumu.

To, čo Aktuality.sk a Nový čas vydávajú za prieskum verejnej mienky, je možné v lepšom prípade nazvať interaktívnou politickou zábavou vyrobenou pre nudiacich sa čitateľov. Takýto zhovievavý prístup obstojí len dovtedy, kým nezačneme pátrať po motívoch, ktoré viedli k publikovaniu tohto materiálu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Išlo redakciám o senzáciu, aby si zvýšili počet čitateľov? Bol by to motív pochopiteľný, aj keď prostriedok je neakceptovateľný. No aj napriek tomu by to bolo najmenšie zo všetkých do úvahy prichádzajúcich ziel.

Z interpretácie toho, čo uverejnili obe médiá, bije do očí manipulatívny zámer urobiť z Richarda Sulíka a jeho SaS faktického víťaza volieb.

Nikde nie je napísané, že novinári, médiá a ich vlastníci nesmú mať politický názor, že nesmú hovoriť, koho politicky podporujú a že nesmú čitateľom odporúčať, koho majú voliť. Robia to mnohé významné médiá vo svete a nie je na tom nič zlé. Práve naopak, je to poctivé.

Nie je férové ani poctivé ušiť internetovú anketu na mieru jednej politickej strane a vydávať ju za prieskum verejnej mienky. Všetci dobre vedia, že keby neexistoval Facebook, obrovský počet voličov SaS by nemal okolo čoho gravitovať.

Nedá sa uveriť, že pri čítaní výsledkov pretekov v klikaní myšou nikomu zo zadávateľov tejto akcie nezišla na um otázka: Ako je možné, že pri súčasnom rozložení síl a navzdory všetkým doterajším prieskumom verejnej mienky by sa do parlamentu nedostalo KDH? Odpoveď je predsa jasná. Tvrdé jadro voličov KDH pochádza skôr z predných kostolných lavíc ako z internetových komunít.

A podobných otázok by sa dalo sformulovať veľmi veľa. Napríklad o nevysvetliteľne drakonickom poklese preferencií Smeru, respektíve o absencii seriózneho sociologického zistenia, prečo k nemu došlo.

Počin serveru Aktuality.sk sa nedá ospravedlniť ani rozhovorom s Grigorijom Mesežnikovom, uverejneným pod týmto materiálom, ktorý mal zahmliť túto očividnú manipuláciu. Politológ síce poukazuje na slabiny takejto formy zisťovania občianskych nálad, ale v kontraste s opulentnou grafikou predchádzajúcich grafov jeho korigujúci hlas zaniká.

Grigorij Mesežnikov bol redakciou zneužitý na to, aby vytvoril zdanie objektivity a tak legitimizoval mediálnu manipuláciu. V budúcnosti by mal zvážiť, či sa bude k podobným sociologickým falzifikátom vyjadrovať.

Mimochodom, zneužitie politológa na takúto pirátsku akciu je presne tým, čo americký intelektuál Noam Chomsky nazýva výrobou či tvorbou súhlasu. Kto sa zaoberá modrenými médiami vie, o čom je reč. Pre ostatných je na internete k dispozícii písaná aj vizuálna a zvuková verzia tohto javu. V popísanom prípade išlo autorom kvázi prieskumu o to, aby zaznel akože spochybňujúci hlas politológa, ktorý však nemá pri grafickej a rétorickej prevahe predchádzajúceho textu šancu prekaziť sledovaný cieľ. A ten sa volá: Vyrobme si verejný súhlas s tým, čo chceme, aby ľudia považovali za pravdu.

Slovensko vstupuje do politicky hektického obdobia. Nebolo by dobré, keby ho médiá ovplyvňovali manipuláciami a umelým vyrábaním súhlasu. Spreneverili by sa tým svojmu poslaniu.

Peter Toti Tóth

Peter Toti Tóth

Bloger 
  • Počet článkov:  42
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Veľmi dlho som publikoval. Potom som veľmi dlho nepublikoval. A teraz by som rád sem tam niečo napísal a uverejnil. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu